Fotograferen van mensen is niet hetzelfde als het nemen van een portret. Zeker, de onderwerpen zijn hetzelfde, maar er is een subtiel verschil, een fijne lijn tussen een snelle momentopname van een vriend en een met zorg geschoten portret van een vreemde. Een goed portret zal de essentie van een persoon vangen. Misschien is het de manier waarop glimlach altijd schitterd in hun hun ogen of het subtiele kuiltje dat alleen zichtbaar wordt door een intense focus, maar een portret vangt zowel de persoon als de persoonlijkheid. Daarbij maakt het een verschil wat het doel van de protretfoto is. Maar wat kunnen newbies doen om te leren betere portretfoto’s te maken? We vroegen het de Zwolse portretfotograaf Vincent Hartman van STUDIOVHF. Portretfotografie ZwolleDe Zwolse portretfotograaf Vincent Hartman is een zelfstandig werkende fotograaf gespecialiseerd in reclamefotografie en bedrijfsfotografie. Het maken van redactionele, commerciële en persoonlijke portretten vormt een belangrijk onderdeel van zijn dagelijks werk. Gevestigd in Heino, tussen Zwolle en Raalte, verzorgt hij commerciële fotografie in Nederland en daarbuiten, met name Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Vincent houdt van portretten met een verhaal en met name het werken met kunstenaars, muzikanten, acteurs, ondernemers, sporters en politici, voor redactionele portretfotografie schept hem veel genoegen. Zijn doel als portretfotograaf is om voorbij het gezicht te kijken en iets diepers te vangen. Dit resulteert soms in het creëren van een heldere, opvallend beeld, en soms een meer poëtische studie van het gezicht. Vincent maakt vaak gebruik van eenvoudige verlichtings opstellingen en soms gecompliceerde poses, soms ongecomlpiceerde. Veelal gebruikt hij op locatie een combinatie van bestaand licht en flitslicht. In de fotostudio in Heino heeft hij natuurlijk het licht volledig in de hand. De beeldbewerking maakt integraal deel uit van het proces van zijn werk. Telkens wanneer de ontspanknop wordt ingedrukt tijdens een shoot, weegt Vincent mee wat later de visuele mogelijkheden van de beeldbewerking zijn. Die twee gaan hand in hand. Tijdens de shoot wordt altijd gestreefd naar de perfecte samenvloeiing van achtergrond, verlichting en belichting, pose en gezichtsuitdrukking.
Enkele tips voor betere portretfotografieBenadruk de ogen. Zorg er altij voor dat het oog dat zich het dichtst bij de camera bevindt scherp is afgebeeld, maar hier stopt het natuurlijk niet. De ogen van de geportretteerde geven de persoonlijkheid en de sfeer van de shoot weer. Onderdeel daarvan is het verkrijgen van een goede expressie en de interactie tussen model en fotograaf is net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan de lichtbron, studio verlichting, of zacht licht van buiten. Licht speelt een grote rol in hoeveel de ogen de aandacht trekken. Catchlights, oftewel de reflectie van een lichtbron in de ogen van het model zijn essentieel om ze te laten spreken. Een flitser met lage intensiteit met kleine softbox werkt heel goed om slechts een subtiele fonkeling in de ogen toe te voegen. Experimeteer ook met de stand van het gezicht ten opzichte van de schouders en de kijkrichting van de ogen. Zo kune je een ernstige blik neerzetten (kin een tikje omlaag), belangstellend (kin een tikje omlaag met een subtiele glimlach) of een zwoele blik (kin een tikje omlaag en het model moet naar boven kijken om in de camera te kijken). Bij deze laatste pose ontstaat er een witte rand onder de pupil, zoals je kunt zien in een aantal foto’s in het portfolio beauty model shoot. Stap uit je comfortzone voor een close-up. Een grapje op zijn tijd helpt bij het nemen van portretten. Zeker als het om een groepsfoto gaat. Ik vraag aan de betrokkenen om dicht bij elkaar te gaan staan, ben rustig van aard en zorg ervoor dat mensen comfortabel voor de camera staan. Voor de camera staan terwijl de fotograaf een foto neemt zonder iets te zeggen is lastig. Je krijgt dan onhandige en gemaakte glimlachen. Professionele fotografen weten dat ze moeten beginnen met een gesprek of vragen moeten stellen. Een compliment helpt , een grapje ook. Bij een profielfoto of beauty portret, kader dan het gezicht eens wat verder in zodat alleen de essentie overblijft. Stoppen met de uit angst voor het poseren. Nieuwe portretfotografen zijn vaak bang hun modellen te laten poseren, omdat ze niet willen ingrijpen in de authenticiteit van de foto. Toch is het zo dat de meeste mensen onhandig voor de camera staan en graag wat aanwijzingen ontvangen. Begin met een paar eenvoudige concepten. Ten eerste erkennen dat wat zich het dichtst bij de camera begeeft groter lijkt. Als je de heupen iets laat draaien lijken dames wat slanker en komt hun figuur beter uit, bij heren met een buikje werkt dat juist averechts. Een kleine buiging van de knie of een voet iets naar voren brengen en een hakoptillen doen wonderen. Bij een headshot of profielfoto heb je meer vrijheid om de stand tussen schouder nek en hoofd te veranderen, zo verdwijnen onderkinnen als sneeuw voor de zon. Oh ja en vergeet ook niet een trapje bij de hand te hebben…
Leren poseren kan helpen dat uw onderwerpen zich zekerder voelen tijdens de shoot en zorgt voor goede portret resultaten.
|
https://www.studiovhf.com/portretfotografie |