Categorie: Internet

Infographic briefing maken checklist

Infographic briefing maken, hoe pak je dat aan?

Infographic briefing checklist

Een infographic briefing bevat inhoudelijke instructie, maar ook de zakelijke afspraken zijn daarbij belangrijk. Dit betekent dat je twee checklisten kunt hanteren. De creatieve briefing en de zakelijke briefing voor infographics. Beide checklisten vind je hier op rij:

 

Inhoudelijke briefing maken bij infographic

 

Bij een infographic gaat het om inhoud en vorm. De inhoud kun je in spreektaal uitleggen aan de ontwerper. Voor vormbepaling kun je richting geven door zelf met online voorbeelden te komen.

 

  1. Waarom een infographic?
  2. Wie is je doelgroep?
  3. Wat is het doel van je infographic?
  4. Welke type infographic wil je laten maken? (zie verder)
  5. Wat is de voorkennis bij publiek?
  6. Wat is de kern van je boodschap in één zin?
  7. Welke steekwoorden of begrippen zijn passend erbij?
  8. Gezien de boodschap, wat zijn de ondersteunende hoofdfeiten?
  9. Welk manier van weergeven, of beeldelement, is geschikt per hoofdfeit?
  10. In welke stijl moet de infographic gemaakt worden (instrueer een gewenste stijl)?
  11. Is er ruimte voor tekst, en zo ja, wat voor (type) teksten en welke lengte?
  12. Wat moet de lezer in ieder geval onthouden?
  13. Op welke manieren zal de infographic gedeeld gaan worden? (printversie?, webversie?)
  14. Wat zijn de formaten in px en/of in mm van het op te leveren resultaat en in welke bestandstypen?
  15. Wie gaat de infographic voorleggen bij de doelgroep en hoe gaat dit precies plaatsvinden?

 

Zakelijke briefing maken bij infographics

 

Op zakelijk vlak kunnen je deze vragen bespreken met je ontwerper om een briefing te maken:

 

  1. Wordt het basisidee, of concept, eerst voorgelegd in zwart-wit (tip!). Zo ja, wanneer?
  2. Wanneer wordt de infographic opgeleverd en hoeveel correctierondes horen erbij?
  3. Wat zijn de kosten voor de conceptfase?
  4. Wat zijn de kosten voor ontwerp en productie van de infographic?
  5. Zijn er bijkomende kosten? (BTW, drukproeven e.d.)
  6. Bij wie ligt het intellectuele eigendom en mag je als klant onbeperkt de infographic verspreiden?
  7. In hoeverre kan de infographic hergebruikt/vernieuwd worden, en wat is dan tarief voor updaten van de feiten?
  8. Wat is de planning van het infographic ontwikkelproces? (denk aan je feedback rondes)
  9. Wanneer is de infographic precies klaar? In welke formaten (print, web) opleveren?
  10. Is er tijd ingebouwd voor vertraging of uitloop van de werkzaamheden?
  11. Zijn de afspraken schriftelijk bevestigd? Zoals via de email?

 

Soorten infographics

Om een beeld te krijgen welke infographics succesvol zijn gebleken, kun je kijken op de [Pinterest Infographic verzameling] van Frankwatching.

Je kunt hier inspiratie uit putten. Welke vormen en soorten van infograhics er bestaan, kun je terugzien in dit artikel. Visme.co maakt software voor professioneel ontwerp van infographics.

Visme

 

Infographic tool voor designers

Als het gaat om een professioneel ontwerp; dan is het idee achter de infographic doorslaggevend. Feit is dat veel ontwerpers vanaf scratch beginnen. Dus zij werken niet met vooraf gemaakte templates. Een tool waar zowel amateurs als professionals mee werken is bijvoorbeeld Visme.co.
 

Gratis infographic tools voor consumenten

Je kunt tegenwoordig allerlei infographic software gebruiken om zelf interessante plaatjes te maken voor je sociale media kanalen. Denk aan Canva als hele bekende, maar er zijn er nog meer die elk weer specifieke voordelen hebben. Een overzicht van gratis tools vind je op Webredactie blog.

https://www.gerbengvandijk.nl/infographic-maken-tools/

[Over de gastauteur:]

 

Gerben G van Dijk houdt zich bezig met online dienstverlening vanuit de rol van online adviseur, webredacteur en SEO adviseur. Gevestigd in regio Utrecht. Volg ook zijn blog over webredactie.

Waarom Linkbuilding, Linkdetox en Linkresearch belangrijk zijn?

Op het internet zijn kwalitatieve links ontzettend belangrijk. Ze bepalen voor een groot stuk je positie in Google en dat is natuurlijk ontzettend belangrijk. Nog nooit van linkbuilding, linkdetox of linkresearch gehoord? Dan is het dringend tijd om er kennis mee te maken.

 

Linkbuilding voor een toppositie in Google

Rond linkbuilding doen veel verhalen de ronde, maar vast staat dat kwalitatieve en professionele linkbuilding fiks bijdraagt aan je positie in Google. Linkbuilding draait rond het leggen van relevante links naar je website. Die zouden voor maar liefst 70% bijdragen aan je positie in Google.

Kort samengevat: hoe meer relevante links er op het internet naar jouw site verwijzen, hoe hoger de zoekmachines jouw site ranken. Wil je dus hoger gerankd worden in de SERP’s, overweeg dan zeker en vast linkbuilding. Nu is het wel zo, dat je linkbuilding maar beter door een linkbuilding expert laat aanpakken. Kwaliteit gaat immers boven kwantiteit en een zorgvuldige aanpak volgens de regels van de kunst is nodig. Pak je het goed aan, dan zie je snel resultaat.

 

Linkdetox haalt schadelijke links weg

Linkbuilding is één ding, linkdetox is er onlosmakelijk mee verbonden. Naast kwalitatieve links, zijn er immers ook ‘slechte’ links die je positie in de zoekmachines schade berokkenen. Deze irrelevante links moeten zo snel mogelijk door middel van linkdetox onschadelijk gemaakt worden.

Bij Link Optimizer brengen we je volledige linkprofiel in kaart en elimineren we de schadelijke links. Dit zal je onmiddellijk merken in je Google ranking. Wist je dat linkdetox er zelfs voor kan zorgen dat je binnen de 3 dagen van een Google penalty verlost bent? Start je met linkbuilding, voer dan ook gelijk een linkdetox uit. Zo haal je het meeste uit je geïnvesteerde budget en zullen de resultaten ongetwijfeld volgen.

 

Alles start met een goede Linkresearch

Zonder een goed plan en overzicht van start gaan is al met een blinddoek door een mijnenveld lopen. Het kan meevallen, maar een goed idee is het niet. Daarom start alles met een Linkresearch bij Link Optimizer. Tijdens een linkresearch wordt het volledige backlink-profiel van je website in kaart gebracht. Alle links, afkomstig van niet minder dan 25 bronnen, worden geanalyseerd en ingeschat. Zo krijg je een perfect overzicht van welke links naar jouw site leiden en welke positief en negatief bijdragen aan je resultaten in Google. Een professionele specialist in linkbuilding biedt hier de oplossing.

https://www.linkoptimizer.be

Welke van de verschillende soorten webhosting is de beste voor jou?

Het kiezen van een hostingpakket kan behoorlijk moeilijk zijn en veel aandacht vragen. Je kunt kiezen uit diverse soorten hosting, zoals shared hosting, VPS hosting, dedicated hosting en cloud hosting. De eerste stap is echter het begrijpen van de verschillende soorten hosting die beschikbaar zijn. Verdiep je hier goed in.

Shared hosting is een goede keuze voor beginners

Als je net begint (zoals bij het bouwen van je eerste blog/site), is het prima om te gaan voor shared hosting. Het is altijd mogelijk om later over te zetten naar een krachtigere hosting installatie. Alleen als je al weet dat je site behoeften heeft die shared hosting niet kan vervullen kun je vanaf het begin beter naar andere opties kijken.

Een groot voordeel van shared hosting is dat er vaak standaard een eenvoudige sitebuilder inbegrepen is bij je hostingpakket.

Een hosting bedrijf kiezen

Als je eenmaal een beslissing hebt genomen, is het logisch om naar een aantal hosting bedrijven te kijken. Ik raad je aan om de best beoordeelde hosts te controleren om zo de besten te vinden die er zijn.

Kijk naar het aanbod en vergelijk de RAM, schijfruimte, CDN-gebruik, bandbreedte en andere kwantificeerbare bronnen.

Bekijk vervolgens de aanvullende functies die je nodig hebt voor je website.

Check de klantenservice

Aan het einde van het keuze proces zou je 2 á 3 favorieten moeten hebben, waarna het zal afhangen van je persoonlijke voorkeur welke je kiest. Misschien helpt een kort gesprek met de klantenservice, om hun behulpzaamheid te peilen?

Een goede klantenservice die goed en snel bereikbaar is, is een groot voordeel wanneer je problemen ondervindt met je website hosting.

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema gemaakt door Anders Norén