DEN HAAG, 26 november 2018
Werkgevers  beseffen steeds meer dat het aanbieden van een outplacementtraject blijk geeft van respect voor hun voormalige werknemers. Outplacement zorgt voor een grotere betrokkenheid bij de overgebleven werknemers en beschermt het bedrijfsimago.
Om tot een goede keuze te komen zijn de volgende vijf vragen van belang:

1.    Welke outplacementdiensten worden aangeboden?

Het is belangrijk dat de outplacementadviseur meer biedt dan alleen praattherapie. Vraag naar hulp bij cv’s, LinkedIn, het creëren van een professioneel merk, netwerkscripts, interviewen, zoeken naar werk, loopbaanverandering, het starten van een bedrijf, etc. Vraag het potentiële bedrijf of er ook groepsessies, lessen, webinars en trainingen zullen zijn .

2.    Hoe worden de outplacementdiensten geleverd?

Veel bureaus die zich met outplacement bezig houden, evolueren naar een voornamelijk virtueel platform. Virtuele coaching kan gunstig zijn voor werknemers die liever niet te lang reizen en ook qua tarief kan het interessant zijn omdat virtuele coaching vaak goedkoper is. Maar een virtueel platform kan ook intimiderend zijn. Zorg ervoor dat de services worden geleverd op een manier die vertrouwd en comfortabel is voor de werknemer. De meeste werknemers hebben een voorkeur voor directe interactie met hun coach.

3.    Wat zijn de achtergronden van de coaches?

Vertrekkende medewerkers zijn divers. Kies een outplacementbureau dat een gevarieerde en relateerbare coachtafel biedt. Vraag naar het talent van het bedrijf. Zijn ze OVAL-gecertificeerd? Begrijpen ze uw branche? Zijn ze geografisch gelegen op een manier die hen in staat stelt kennis te hebben over de doelmarkten van uw werknemers?

4.    Heeft het outplacementbureau connecties?

Verbindingen zijn cruciaal voor het zoeken naar een baan. Uw vertrekkende werknemers zullen worden aangemoedigd om te netwerken. Stel vragen om te bepalen of het bedrijf connecties kan bieden met recruiters, wervingsmanagers en beleidsmakers. Onderzoek de tools, technologie en werknemers om ervoor te zorgen dat u uw vertrekkende werknemers in de best mogelijke positie brengt om hun volgende rollen te beveiligen.

5.    Wilt u een leverancier of een partner?

Een organisatie kiezen om aan uw outplacementbehoeften te voldoen, is net als beslissen over een autoverzekering. Sommigen van ons willen gewoon het absolute minimum en sommigen van ons willen een uitgebreide dekking. Als u vraagt hoe de minste hoeveelheid dekking eruit ziet, zijn er bedrijven die op die manier met u samenwerken. Als u op zoek bent naar een partner die uw behoeften, doelen en waarden kent en uitgebreide zorg biedt bij het plannen, leveren en rapporteren van loopbaandiensten, dan vindt u organisaties die u dat serviceniveau zullen bieden. Bij het evalueren van providers moet u uw einddoel in overweging nemen.
Het kiezen van een outplacementbureau moet met zorg gebeuren. Als u een voorstel gewoon doorneemt, krijgt u mogelijk niet alle informatie die u nodig hebt om een traject of opdracht tot een goed einde te brengen. Uw potentiële outplacementbureau moet de tijd nemen om met u af te spreken, de bovenstaande vragen te beantwoorden en uw behoeften goed te begrijpen. Misschien vindt u het nuttig om opnieuw contact op te nemen met uw huidige outplacementbureau en de relatie op jaarbasis opnieuw te beoordelen. Vergeet niet dat het serviceniveau dat het outplacementbedrijf biedt, van invloed kan zijn op uw relatie met uw werknemers en uw klanten. Kies verstandig!

https://www.outplacementverzekering.nl