De oorsprong van Skoda ligt in Tsjechië. De oprichting vindt plaats in 1895. Hierdoor is het een van de oudste automerken ter wereld. Skoda staat bekend als een no-nonsense merk, met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Geschiedenis

Škoda Auto is een Tsjechisch automerk en onderdeel van de Volkswagen Group. Skoda betekent in het Tsjechisch ‘jammer’ of ‘schade’. De naam komt van de oorspronkelijke oprichter van een machinefabriek: Emil Skoda. Het bedrijf ontstond uit een fusie tussen motor- en automerk Laurent & Klement en een machinefabriek uit het Tsjechische Pilsen die de naam Skoda al droeg.

Skoda is een van de oudste nog bestaande autoproducenten in de wereld dat zijn oorsprong heeft in 1895 in het kleine plaatsje Mladá Boleslav in Oostenrijk-Hongarije. Het starte allemaal in Mladá Boleslav, een klein plaatsje in het toenmalige Oostenrijk-Hongarije. Daar begonnen de technicus Václav Laurin en boekhandelaar Václav Klement de productie van fietsen onder het merk Slavia. Vier jaar later maakten ze de overstap naar het bouwen van motorfietsen. Dat verliep succesvol. Twee jaar daarna presenteerden Laurin & Klement hun eerste twee-cilinderauto. In 1905 werd dit model, onder de naam L&K type A “Voiturette” in productie genomen. Laurin en Klement wisten hun merk uit te bouwen tot de grootste autofabrikant van Oostenrijk-Hongarije en in de fabriek werden ook bussen, vrachtwagens en landbouwmachines gebouwd.

Na de Eerste Wereldoorlog werd Tsjechoslowakije zelfstandig. De L&K fabriek had de oorlog goed doorstaan en kon na de oorlog de oorspronkelijke productie dan ook weer oppakken. In 1925 volgde de fusie met machinefabrikant Škoda uit Pilsen. Tijdens een korte overgangsperiode werd de merknaam L&K-Škoda gevoerd, maar dit veranderde in 1926 naar merknaam Škoda. De fusie was succesvol. Škoda wist de productie van personenauto’s stevig op te laten groeien.

In 1945 werd de autoproductie afgescheiden van de machinefabriek in Pilsen, maar bleef het wel het merk Skoda voeren. In 1949 werd het bedrijf onder het communistisch bewind staatseigendom.

De gehele Oost-Europese autoindustrie lag na 1970 behoorlijk stil en er kwamen nauwelijks nieuwe modellen op de markt. Na de val van de muur werd Skoda geprivatiseerd.

In 1991 kwam Škoda voor een derde in handen van de Volkswagen Group. Škoda werd wederom populair door zijn goede prijs-kwaliteit verhouding.

Fabia

De Skoda Fabia is een compact stadsvoertuig of zogenaamde supermini. De eerste generatie Skoda Fabia werd in september 1999 gepresenteerd op de Motor Show van Frankfurt. De stationwagon, Fabia Combi volgt een jaar later. Deze Combi is de eerste Fabia die gebruikmaakt van het VW Groep platform, dat ook de VW Polo en de SEAT Ibiza een basis geeft.

Het eerste succes van de Fabia is grotendeels te danken aan de samenwerking met Volkswagen. Dezelfde technische basis tegen prijzen onder die van alle andere VW Groep merken liggen.

De nieuwste Fabia is leverbaar als hatchback (basismodel), stationwagon (Fabia Combi) en saloon (Fabia Sedan). Skoda Fabia Private Lease behoort tot de voordeligste manieren om in een auto te rijden die is gebouwd op het Volkswagen platform.

Populaire Skoda Modellen

Populairste Skoda-modellen om te leasen zijn de Fabia, Scala en Kamiq. Via Skoda Private Lease zijn ze alle drie voordelig te rijden voor een vast bedrag per maand.

Scala

De Škoda Scala is een ruime gezinsauto van Škoda met veel binnenruimte. De Scala biedt door zijn lengte genoeg beenruimte voor bestuurders en passagiers. De kofferbak één van de ruimste in zijn klasse. De goede stoelen en de pittige TSI motor zorgen voor een goed rijcomfort.

De Scala zit qua maat tussen de Fabia en de Octavia in. Hij werd in 2018 onthuld. De naam Scala is het Latijnse woord voor “ladder” of “trap”, wat volgens Škoda verwijst naar de grote stap voorwaarts die met dit model is gezet. De Scala gaat de concurrentie aan met de Renault Mégane en de Ford Focus.

Met Škoda Scala Private Lease rijd je een ruime gezinsauto voor een aantrekkelijke prijs.

Kamiq

De ŠKODA KAMIQ werd is in 2019 gelanceerd. Het is een compacte cross-over die door wordt gepositioneerd boven de Scala en onder de grotere KAROQ.

De KAMIQ lijkt aan de achterkant sterk op de SCALA en ook het interieur is overeenkomstig. De KAMIQ is ruimer en iets langer dan de vergelijkbare VW T-Cross en de Seat Arona.

Aan de voorkant van de KAMIQ zit een brede grille met dubbele lamellen. De voorspoiler versterkt het off-road karakter, evenals de grote wielen, de verhoogde motorkap en de hoge bodemvrijheid.

In Nederland houden we van het stoere design en de hogere zit van SUV’s. Mede hierom is Skoda KAMIQ Private Lease vanaf de lancering populair.

https://leaseauto.nl/private-lease/skoda/