Verreweg het grootste deel van de online webwinkels maakt gebruik van EAN codes om artikelen te identificeren. Deze codes worden uitgegeven door een Europese organisatie. Het doel is structuur aan te brengen in het aanbod in webwinkels en aan consumenten eenduidige informatie te verstrekken over die artikelen. Als webwinkels geen EAN codes gebruiken komt het regelmatig voor dat hetzelfde product met verschillende beschrijvingen een aantal keren wordt aangeboden. Het is voor consumenten dan erg lastig om de producten te vergelijken. Met een EAN nummer staat een artikel maar één keer in een webwinkel.

 

EAN Codes zijn unieke sleutels

Alle artikelen met EAN codes zijn van elkaar te onderscheiden, omdat een EAN code maar één keer wordt gebruikt. Dat nummer is dus een unieke sleutel. Als webwinkels het EAN nummer in hun systemen hebben staan, hebben ze meteen de beschikking over alle eigenschappen van het artikel. Deze eigenschappen worden door de leverancier van het artikel verstrekt op het moment dat hij de EAN nummers toewijst. Webwinkels bevatten dus gegarandeerd correcte informatie. Als de leverancier wijzigingen aanbrengt in de eigenschappen van de artikelen worden die meteen doorgevoerd in de omschrijvingen in de verschillende webwinkels.

 

EAN codes kopen

Leveranciers moet zelf de EAN codes voor hun artikelen kopen. Dat kan bij gecertificeerde webwinkels zoals eancodedirect.nl. De codes die door deze webwinkels worden verstrekt zijn uniek. Het bestellen en in gebruik nemen van de codes is heel eenvoudig. Eerst telt de leverancier het aantal artikelen waarvoor hij een code wil aanvragen. Daarna doet hij een bestelling en betaalt de codes. Die worden dan meteen via e-mail opgestuurd. Vervolgens moet de leverancier aan elk artikel een code toewijzen en van elk artikel een omschrijving in het registratiesysteem zetten. Dat lijkt ingewikkeld, maar het kost niet meer tijd dan het prijzen van artikelen.