Heb jij weleens druk op je borst? Dan kan dit een signaal van stress zijn

Het is niet gek als je soms een keer een pijntje in je lichaam opmerkt. Vaak is het eenmalig of is de pijn niet de moeite waard om ernaar te laten kijken door een arts. Het is niet de bedoeling dat je bepaalde pijnklachten totaal negeert. Druk op de borst bijvoorbeeld kan op een hartaandoening duiden of een signaal van je lichaam zijn dat je te veel stress ervaart. Wat is stress? Stress is een vervelend gevoel wat op lange termijn erg schadelijk voor je gezondheid kan zijn. In deze blog lees je wat pijn op je borst in relatie tot stress voor je betekent.

Welke symptomen vallen onder pijn op je borst?

Druk op de borst kan met verschillende symptomen tot uiting komen. Dit kan een stekende of brandende pijn zijn die vanuit je borst naar andere delen van je lichaam schiet. Je borst kan er strakker door aanvoelen en soms lijkt het of je erg vol zit terwijl je niet eens hebt gegeten. Daarnaast kan je last hebben van hartkloppingen, koud zweet en duizeligheid of kortademigheid. Wanneer je veel stress ervaart, kan pijn op je borst dit aan je duidelijk proberen te maken. Soms duidt pijn op de borst ook op een paniekaanval. Dit kan je door angst of stress bij jezelf teweegbrengen. Wanneer je lichaam te lang in staat van stress is, zal dit negatieve gevolgen hebben. Zowel mentaal als fysiek kunnen verschillende aandoeningen ontstaan wanneer je te lang en te hevig aan stress blootgesteld wordt. Ben je gestrest op werk en heb je pijn op je borst? Luister dan naar je lichaam en geef grenzen aan. Druk op de borst is onder meer één van de symptomen van stress en een burn-out.

 

Wat kun je doen om je stressniveau te verlagen?

Ben je bezorgd om de pijn op je borst en denk je dat dit door stress veroorzaakt wordt? Dan kun je een aantal dingen doen om je stressniveau effectief te verlagen. Ten eerste is het belangrijk dat je een stapje terug doet. Word je bewust van je leven en kijk waar je meer rust voor jezelf kunt inplannen. Zoek de ontspanning meer op en doe eens iets waar je rustig van wordt. Verdiep je in de kunst van het mediteren of woon eens een yogales bij. Al deze zaken kunnen je helpen om je minder gestrest te voelen.

https://liberi.nl/