Nieuw West in the Picture
Image default
Bedrijven

Dit moet je weten over breakbulk in de zeevaart

Heb je ooit gehoord van de term breakbulk? Breakbulk is een veelgebruikte methode in de zeevaart voor het vervoeren van vracht of goederen die niet in standaard zeecontainers of laadbakken passen. In plaats daarvan wordt de lading vervoerd in bijvoorbeeld zakken, dozen, kratten en andere verzendmethodes om een veilige transport te verzekeren over het water. In dit artikel gaan we in op de voor- en nadelen van transport middels breakbulk terminals.

De voordelen van breakbulk

In de scheepvaart worden breakbulk terminals voornamelijk gebruikt voor goederen die te groot zijn voor een standaard container. Veelvoorkomende materialen die bestemd zijn voor breakbulk, zijn onder andere hout, grote rollen staal en diverse soorten fabricage materiaal. Een van de belangrijkste voordelen om aan de slag te gaan met breakbulk, is dat het ondernemingen voorziet van een manier om grote goederen te vervoeren zonder ze op te hoeven splitsen in kleinere, afzonderlijke zendingen. Breakbulk zorgt ervoor dat grote goederen zoals bouwmachines in een geheel worden vervoerd, waardoor een onderneming aanzienlijk tijd en geld bespaart, doordat apparatuur bijvoorbeeld niet opnieuw gemonteerd hoeft te worden.

 

Een ander voordeel van het verzenden van grote goederen middels breakbulk, is dat de lading in de meeste havens ter wereld kan worden afgeleverd. Niet alle havens zijn namelijk modern genoeg voor het verzenden en ontvangen van containers. Dit betekent dat zelfs onderontwikkelde havens de diverse producten en goederen kunnen ontvangen die ze nodig hebben.

De nadelen van breakbulk

Een van de nadelen van het vervoeren van goederen middels breakbulk, is dat het doorgaans een stuk duurder is dan het gewoonlijke gebruik van containers. Te grote of te zware vracht vraagt immers meer ruimte dan goederen die simpelweg op elkaar gestapeld kunnen worden. Daarbij neemt breakbulk meer arbeidstijd in beslag. Voor het verplaatsen van goederen die bestemd zijn voor breakbulk, is vaak meer personeel benodigd dan voor de verzending van een simpele zeecontainer. In bepaalde situaties is het tevens vereist om gespecialiseerde magazijnen te gebruiken om de lading veilig op te slaan.

 

Bij het vervoer in breakbulk moet er speciale aandacht besteed worden aan de verschillende beveiligings- en veiligheidsproblemen. Doordat stukgoederen vaak in zakken of vaten worden gedaan en gebundeld worden voor transport, is er een hogere kans dat zending beschadigd of gestolen kan worden. Tenslotte is breakbulk niet geschikt voor alle soorten goederen, zoals diverse voedingsmiddelen. Sommige voedingsmiddelen moeten namelijk worden vervoerd in temperatuur-gecontroleerde ruimten of gekoelde schepen. Dit werkt door middel van vervoer in zeecontainers, maar maakt het een stuk gecompliceerder voor transport middels breakbulk.

https://www.broekmanlogistics.com/nl/breakbulk-terminals

Gerelateerde artikelen

Keltum servies

Bouwdrogers huren om vocht bij een verbouwing te voorkomen

Ergonomische oplossingen voor op de werkplek