De logistieke verbinding tussen Nederland, Duitsland en België is van enorm groot belang. Allerhande transportoplossingen spelen elke dag een grote rol, zoals pallet transport Duitsland of pakketten/parcels versturen richting Duitsland. De vraag naar transport is groot, zeker in de regio’s vlak bij de grenzen van de drie landen. Wat is de reden hierachter?

 

Logistieke driehoek

De meest voorhand liggende reden achter de grote volumes in het vervoer van goederen is dat Rotterdam, Antwerpen en het Noordrijn-Westfalen oftewel het Ruhrgebied een logistieke hub hebben gevormd. Het is één van de meest belangrijke logistieke regio’s ter wereld waar er enorm veel aan transport wordt gedaan. Zo is voor Vlaanderen in België één derde van alle logistiek naar Duitsland bedoeld voor Noordrijn-Westfalen.

 

Belang van Rotterdam

Rotterdam is zowat de stad in Nederland die de meeste producten richting Duitsland verstuurt. Dit komt omdat het de opening is naar de Noordzee. In Rotterdam komen er dus elke dag vele verschillende soorten goederen binnen, die verscheept moeten worden richting de rest van Europa. De belangrijkste bestemming is echter het Ruhrgebied. De achterliggende reden hiervoor is dat Duisburg de grootste binnenhaven van Europa heeft. Deze haven ligt in directe verbinding met de zeehaven van Rotterdam via de Rijn en de Waal rivieren. Ook voor weg- en treintransport is er dagelijks enorm veel vervoer tussen de twee steden.

 

Belang van Antwerpen

Als we denken aan de Belgische inbreng van deze logistieke driehoek, dan denkt men ongetwijfeld aan Antwerpen. Na de zeehaven van Rotterdam, is de haven van Antwerpen, de grootste in Europa. Antwerpen is dan ook de tweede zeemonding waarvan er goederen kunnen vervoerd worden richting Duitsland. Alleen is er geen verbinding via binnenvaart tussen de twee.

 

Hoewel de zeehaven van Rotterdam wel significant meer aan logistiek doet (444733 cargo tonnen per jaar tegenover 199012 cargo tonnen per jaar voor Antwerpen), kunnen we Antwerpen niet uitsluiten bij het transport naar Duitsland.

 

Wegtransport

Wegtransport is al talloze jaren een grote factor binnen deze driehoek. Indien je in één van deze regio’s woont, kan je dit al snel merken. Let maar eens op de vele vrachtwagens die hier overal te vinden zijn. De ring van Antwerpen staat altijd vol met grote trucks, net zoals die van Rotterdam en over de Duitse Autobahn zijn ze ook in grote aantallen aanwezig. De logistieke hub is sinds de opkomst van de industrie alleen maar belangrijker geworden, vooral in de chemische sector. Zowel voor België als voor Duitsland (als voor Nederland) is het belangrijk om deze handelsrelatie in goede staat te houden. De logistieke omzet is van cruciaal belang voor beide economieën.

Binnenvaart

Het goederenvervoer over de binnenlandse waterwegen is echter beter tussen Nederland en Duitsland dan tussen België en Duitsland. De zeehaven van Rotterdam werd ook al eens de ‘grootste haven van Duitsland’ genoemd. Het is met name de transport lijn voor Duitsland met de rest van de Wereld. Een nauw verwante samenwerking tussen de twee gebieden, is al jaren het geval en de band wordt alleen maar sterker.